Om klubben

Vi er en styrkeløft- og vægtløftningsklub i Aarhus

Om klubben

Aarhus Athlet Klub er en styrkeløft klub og vægtløfter klub i Århus. Styrkeløft og vægtløfter klubben blev stiftet i 1896 og har igennem tiden rummet en række forskellige sportsgrene herunder brydning, tovtrækning, boksning og ”løft af tunge genstande”. Sidstnævnte har med tiden udviklet sig til de to formelle sportsgrene vægtløftning og styrkeløft, som i dag er klubbens eneste fokus. Klubben har haft placering flere steder i Aarhus, men lige nu ligger den i Gellerup.

Vores medlemmer i styrkeløft og vægtløftning i klubben træner side om side, og vi bruger meget af det samme udstyr. Der er fokus på kvalitetsudstyr i klubben som ER Equipment og Eleiko udstyr, så klubbens medlemmer kan bruge det samme udstyr, som er til stede til stævner.

Vi er en forening

Aarhus Athlet Klub er en frivillig forening i Aarhus, som udelukkende kører rundt pga. frivilligt arbejde fra klubbens medlemmer. Vi søger konstant at skabe rammerne for en klub, hvor man kan forbedre sig sportsligt, men også hvor der er plads til et socialt fællesskab. Vi adskiller os herved fra et ordinært fitnesscenter, og forventer derfor også af vores medlemmer. Nemlig at de aktivt indgår i det sociale fællesskab, hvor man mødes omkring træningen, men også aktiviteterne i klubben som den daglige drift og større begivenheder. Dette er fx. rengøring, sociale arrangementer, stævneafholdelse osv.

Styrkeløft i Århus

Styrkeløft handler om at løfte mest muligt vægt i disciplinerne; squat, bænkpres og dødløft. Her konkurreres der i at opnå den højeste total i de tre løft, hvortil der gives tre forsøg pr. løft. Udover trekamp er der også mulighed for at stille op i bænkpres som enkeltdiciplin. Både trekamp og bænkpres er yderligere delt op i konkurrencer med eller uden udstyr. I Aarhus Athlet Klub har alle mulighed for at prøve kræfter med begge facetter af sporten eller fokusere på det, de brænder mest for. Læs mere om styrkeløft.

Vægtløftning i Århus

I vægtløftning gælder det om at få mest muligt vægt over hovedet i diciplinerne træk og stød. Dette stiller store krav til atletens teknik, hurtighed, smidighed og styrke. I vægtløftning er det altså ikke nok at være stærk, men handler i høj grad også om at kunne arbejde med sin psyke for derved at kunne udnytte kroppens ressourcer optimalt.

Alle er velkomne i klubben

Aarhus Athlet Klub er en forening for vægtløftning og styrkeløft i Aarhus med plads til udøvere på alle niveauer fra begynder til elite. Vores medlemmer strækker sig fra folk, der aldrig har rørt en vægtstang til landsholdsløftere. Det er altså ligegyldigt hvor stærk eller god teknik du har, når du kommer første gang. Hvis man yder en indsats, har alle mulighed for at udvikle sig inden for vægtløftning og styrkeløft.

Som medlem af Aarhus Athlet Klub i Århus har du mulighed for at få sparring på din træning uanset niveau, og vi tilbyder fællestræninger inden for både styrkeløft og vægtløftning. Er du i tvivl om sporten er noget for dig, er du velkommen til at komme ud og prøve det uforpligtende.

Fokus på sporten – Styrkeløft og vægtløftning

Klubben optager løbende nye medlemmer. Men det forpligter at være medlem i AAK. Vi er en rendyrket styrkeløft og vægtløfter klub.
Det er således et krav, at du:
1. Træner med henblik på at stille op til styrkeløfts- eller vægtløftningskonkurrencer.
2. Træner i klubben minimum én gang om ugen.
3. Underskriver en antidopingerklæring jf. AAK’s dopingpolitik – vi har absolut ingen tolerance overfor doping!
4. Aktivt tager del i klubbens drift.
Til gengæld tilbyder vi en seriøs klub med masser af kvalitetsudstyr og et miljø med alle muligheder for, at du kan udvikle dig som løfter. Klubben betaler alle stævneudgifter: kørsel, licenser og stævnegebyrer. Derudover giver vi et tilskud på 1.000 kroner til medlemmer, som skal til internationale stævner.

Vision

Aarhus Athlet Klub er en klub bestående af konkurrerende atleter indenfor styrkeløft og vægtløftning, der satser på eliten og favner bredden. Klubben skal være i stand til at forvandle nybegyndere til eliteatleter, samt have rammerne til at udvikle den bestående elite. AAK skal være landets bedste klub og levere løftere til de respektive landshold.